Państwa, w których szanuje się wolność i demokrację rozwijają się lepiej. Umożliwiają rozwój swoim mieszkańcom, co przekłada się na innowacyjność tych społeczeństw. Fundamentem demokracji i wolności są media. Współcześnie w wielu krajach funkcjonują media publiczne jak i komercyjne. Pierwsze mają misję edukacyjną, są dotowane z podatków. Drugie mają misję wewnętrzną zależną od relacji właścicielskich, nadrzędnym ich celem jak każdego biznesu jest zysk.
Media publiczne a prywatne
Media publiczne, państwowe mają na celu wypełnienie misji społecznej i przekazywanie treści najwyższej jakości. W demokratycznych i wolnych państwach media publiczne spełniają tę misję i nie ulegają pokusie wykorzystywania mediów do celów socjotechnicznych. W krajach autorytarnych sytuacja wygląda inaczej, choć wciąż funkcjonują media prywatne. W państwach totalitarnych nie ma wolnych mediów, są tylko państwowe i są one wykorzystywane w wymienionych wcześniej celach. Kluczem do sukcesów w wynikach oglądalności, które są wyrazem szacunku odbiorcy jest zachowanie bezstronności politycznej i pokazywanie różnych opinii zachowując odpowiednie proporcje.
Media biznes czy misja
W trakcie XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu odbędzie się panel Media to biznes czy misja , który odbędzie od 7 do 9 września w Hotelu Gołębiewski. Pośród zaproszonych gości na Forum Ekonomiczne z Europy Środkowo-Wschodniej będą nie tylko politycy jak obecny Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda czy Aleksander Kwaśniewski, ale też Przewodniczący Rady Europejskiej w latach 2014-2019 Donald Tusk oraz przedstawiciel mediów senioralnych Remigiusz Zagórski z PolitykaSenioralna.pl i SlowoSeniora.pl.
Od osób odpowiedzialnych za kształtowanie przekazu medialnego wymaga się niezależności, wysokich standardów etycznych oraz bogatego warsztatu. Dzięki poświęceniu dziennikarzy opinia publiczna zyskuje dostęp do informacji, które mają wpływ na funkcjonowanie społeczeństwa. Niestety nierzadko nie podobają się one partnerom biznesowym wydawców. Nie można bowiem zapominać o potrzebie zysku, który determinowany jest nie tylko przez umiejętność zainteresowania odbiorców swoimi treściami, ale też przez sponsorów. W jaki sposób pogodzić z sobą cele biznesowe i misję do spełnienia? Co można kupić na rynku medialnym i kto może sobie na to pozwolić?
Goście panelu Media to biznes czy misja:
- Tomasz Jażdżyński – Prezes Gremi Media SA
- Paweł Kossek – Dyrektor Biura Reklamy Internetowej Polska Press Grupa
- Aleksander Kutela – Wiceprezes Zarządu Ringier Axel Springer Polska
- Zoltan Varga – Prezes Central Mediacsoport